Balt Military Expo 2021 i InterMarE South Baltic Online

Ponad 800 uczestników, 220 wystawców i wysoka frekwencja w trakcie spotkań i konferencji. Pierwsze targi online zorganizowane przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA zakończyły się sukcesem!

Trwająca od ponad roku pandemia wymusiła zmianę formuły organizowanych wydarzeń. Zespół Międzynarodowych Targów Gdańskich podjął się sporego wyzwania jakim było zorganizowanie targów w przestrzeni wirtualnej. Przez 3 dni, w wersji online odbywały Bałtyckie Targi Militarne Balt Military Expo pod patronatem honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy i premierowe InterMarE South Baltic Maritime Econony Exhibition.

„Przygotowywaliśmy się ponad rok, przyglądaliśmy, jak to wychodzi innym, uwierzyliśmy, że można i udało się” – powiedział podczas oficjalnego otwarcia Andrzej Bojanowski, Prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich SA. „Pojawiły się już pierwsze zapytania od firm uczestniczących w targach i konferencjach, które są zainteresowane zorganizowaniem podobnych wydarzeń. Wierzymy, że ta edycja będzie zapamiętana przez wszystkich, ale następnym razem chcemy się spotkać także w realu” – podkreślił Prezes Bojanowski.

Realizacja targów w sieci możliwa była dzięki autorskiej platformie przygotowanej we współpracy z Infoshare - partnerem technologicznym MTG. „W przypadku realizacji tych targów, gdzie udział gości był bezpłatny, zaskoczyła mnie frekwencja, wyższa niż spotykana dla płatnych wydarzeń online” – podkreśla Tomasz Pawul z InfoShare.

Wydarzenia towarzyszące targom BME i InterMarE wymagały przygotowania trzech odrębnych studiów. Realizację wydarzeń online, od koncepcji do produkcji, posiadają w swojej ofercie Międzynarodowe Targi Gdańskie.

Wystawcy i uczestnicy targów, na wirtualnych stoiskach, mieli możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu poprzez life chat, a umówienie się na indywidualne spotkanie z wybraną osobą, w dogodnym czasie i miejscu zapewniał matchmaking. W pokoju webinarowym wystawca mógł zaprezentować firmę, zorganizować streaming lub przeprowadzić rozmowę studyjną. Jeszcze bardziej rozwiniętą formułę przedstawienia swojej firmy wszystkim uczestnikom targów i konferencji zapewniała prezentacja na scenie głównej „Cross Border Main Stage”. Dodatkową funkcjonalnością dla wystawców była opcja umieszczenia katalogu produktów, zamieszczenia wizytówki, którą potencjalny klient mógł ją pobrać i zostawić swoją. Na dużych ekranach – tablicach, na każdym stoisku firmy mogły umieszczać treści informacyjne i marketingowe.

Frekwencja wśród zarejestrowanych uczestników wyniosła aż 71 procent. W trzech konferencjach wzięło udział 670 uczestników. W szczycie konferencji NatCon uczestniczyło prawie 200 osób. „Formuła on line okazała się udanym rozwiązaniem, umożliwiała spotkania biznesowe w czasie rzeczywistym”, mówi kierownik projektu BME Marek Buczkowski. „Taka formuła może w przyszłości wzbogacić konferencję. Targi i konferencja zostały zdominowane przez program „MIECZNIK” - ogłoszenie przez Ministra Obrony Narodowej decyzji o pozyskaniu na potrzeby Marynarki Wojennej RP okrętu o klasie fregata w ramach programu „Miecznik”. W trakcie NATCONU można było wysłuchać prelegentów nawiązujących do MIECZNIKA, reprezentujących zarówno przemysł krajowy i zagraniczny, jak też instytucje państwowe, w tym Siły Zbrojne RP.”

Celem projektu InterMarE jest internacjonalizacja i włączenie firm regionu południowego Bałtyku w międzynarodowy system – ścieżkę łańcucha dostaw – a ich zaangażowanie podczas targów online wskazuje, że w takim kierunku działania te zmierzają. Projekt InterMarE dedykowany właśnie małym i średnim firmom takie działanie biznesowe umożliwiają – łączą mały i średni biznes z branży morskiej w regionie morza Bałtyku Południowego.

„Formuła online umożliwiła udział w zorganizowanych w Gdańsku wydarzeniach gościom ze Stanów Zjednoczonych, Bahrajnu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich” – zauważa Magdalena Magdzińska – kierownik projektu InterMarE. „Bardzo aktywni byli goście z Litwy, Niemiec, Szwecji i Hiszpanie.
Bardzo dobrą merytorycznie konferencję GreenMarE Komitet Organizacyjny zamierza kontynuować jako coroczne wydarzenie. Aktywne i dobrze przygotowane były stoiska projektów unijnych, które realizowane są równolegle z projektem InterMarE: ELMAR (Electric Water Mobility in South Baltic Region) i INCONE’60 oraz GALATEA projekt, którego partnerem jest Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny”
– podsumowuje M. Magdzińska.

Trzydniowe wydarzenie w wersji online bardzo wysoko ocenione zostały przez uczestników z kraju i zza granicy. „Dziękujemy za świetnie przygotowane InterMarE w wersji wirtualnej. Dużo się nauczyłem i cieszę się, że mogłem w ten sposób spędzić czas” – podzielił się swoimi wrażeniami Marcus Fredriksson z Urzędu Miasta w Karlskronie, a pani Małgorzata z warszawskiej z firmy Atlantic Contract dodaje „Świetnie zorganizowane targi i narzędzia do prowadzenia spotkań, jesteśmy bardzo ukontentowani, a Państwa targi przyniosły naszemu zespołowi całą pulę wartościowych kontaktów”.

„Liczby nie kłamią i to budzi naszą radość”, podkreśla wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich Paweł Orłowski. „Gdybyśmy organizowali to wydarzenie na żywo prawdopodobnie nie uczestniczyłoby w nim tylu zainteresowanych. To pokazuje potencjał działania w sferze online. Mamy nadzieje, że to się przełoży na bardzo dobre relacje handlowe. Wydaje się, że nie ma odwrotu w przyszłości od realizowania takich wydarzeń w tzw. sposób hybrydowy, tj. równolegle na żywo i w przestrzeni wirtualnej. Z jednej strony kiedy spotykamy się na żywo nawiązujemy osobisty kontakt i korzystamy ze wszystkich zmysłów, co ma znaczenie z marketingowego punktu widzenia, a z drugiej strony rozbudowana część online szczególnie dla tych wystawców i odwiedzających z całego świata, którzy nie zawsze mogą uczestniczyć w wydarzeniu na żywo zapewnia nam potencjalne relacje handlowe, których w inny sposób byśmy nie nawiązali. Z optymizmem patrzę na rozwijający się potencjał do jeszcze głębszej komunikacji i biznesowej satysfakcji wystawców i ich klientów.”

Targi w liczbach:

Ponad 1200 osób zarejestrowanych (uczestników i wystawców).
Ponad 800 osób wzięło udział w targach i konferencjach - frekwencja wśród zarejestrowanych uczestników wyniosła 71% !
W konferencjach będących elementem targów wzięło udział 670 uczestników

3944 - wyświetleń widoku stoisk wystawców
990 – pobranych/wysłanych wizytówek
942 – pobranych broszur
832 – tylu uczestników wzięło udział w formule Matchmaking
82 – stoiska targowe odwiedził jednego dnia rekordzista
44 min – średni czas obecności na platformie targowej